1. Inleiding en opzet van het schooljaarplan
We vinden het belangrijk het schoolbeleid en de manier waarop dat vorm krijgt inspirerend te maken voor medewerkers, ouders, leerlingen en andere belanghebbende of geïnteresseerden. Dit geschreven schooljaarplan is een formeel stuk. Het moet er liggen, maar het is voor velen niet de meest inspirerende lectuur. Kijk voor een inspirerend beeld van de plannen en de voortgang rondom de schoolontwikkeling regelmatig naar de verschillende thema’s op deze website!
Het formele schooljaarplan bevat een aantal paragrafen. In paragraaf 2 t/m 4 kun je lezen hoe ons beleid zich verhoudt tot de koers van Quadraam. Deze paragrafen zijn de facto het zogenaamde schoolplan, dat dezelfde looptijd heeft als het Strategisch Beleidsplan van Quadraam. In paragraaf 5 en 6 noemen we de belangrijkste plannen voor het komende schooljaar 2022-2023, die deels specifiek zijn voor het Candea College. In paragraaf 7 en 8 gaan we in op de doorvertaling van de beleidslijnen in de teams en op de kwaliteitsbewaking. In de bijlagen staan alle formele zaken genoemd die nu eenmaal geregeld moeten zijn en in het schoolplan moeten worden vermeld. Ook staat er een lijst met afkortingen en het vereiste overzicht van vakken die op het Candea worden aangeboden.
Het model dat hier staat afgebeeld is een visuele weergave van onze aanpak. Links in beeld staat het Candea College: wat zijn we in de kern en wat willen we blijven in de veranderende toekomst? Om het Candea College heen zie je een voorstelling van de wereld, dit symboliseert de context waarin we staan en bewegen. Denk hierbij aan ontwikkelingen in de wereld, de maatschappij, het onderwijs, de regio en Quadraam.
De rechterkant van het model stelt onze visie voor. Waar gaan we naar toe: JSJT, met in de kern de broncode, staat centraal. De wereldbol eronder symboliseert de wijze waarop en de richting waarin de context van onze school zich zal ontwikkelen. Het is belangrijk om te kunnen reageren op relevante, deels bekende en niet voorspelde gebeurtenissen.
De uitgestippelde route is de kern van het schooljaarplan. Het symboliseert de manier waarop we van onze uitgangspunten naar onze doelstellingen bewegen. Gedurende de looptijd van dit jaarplan werken we planmatig aan een aantal projecten. Om onze plannen uit te voeren, zetten we financiële middelen en tijd in.
Bovendien richten we onze organisatie en processen dusdanig in, dat we wendbaarder worden. Plannen worden uitgevoerd, geëvalueerd en waar nodig aangepast, dit wordt gevisualiseerd door de PDCA cirkel in het model.
De ‘oplossingen’ in het model zijn essentieel: Ze symboliseren wat we nog niet kunnen voorzien, maar wat we in de loop van het jaar – gezien de omstandigheden – wel moeten doen om ons doel te bereiken. We zullen moeten bezien waar we mee door moeten gaan, wat we moeten versterken, wat we moeten verzwakken en waar we mee moeten stoppen om ons doel te bereiken. Dat is de kern van onze wendbaarheid.